Електронний архів Полтавського університету економіки і торгівлі >
Періодичні видання ПУЕТ >
Науковий Вісник ПУЕТ >
Серія «Економічні Науки» >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/13739

Название: Методичні засади дослідження стану споживчого ринку в контексті оцінки розвитку національної економіки
Другие названия: Methodological bases of studying the condition of the consumer market in the context of evolution of the development of the national economy
Авторы: Яхно, Т. П.
Yakhno, T.
Ключевые слова: дослідження
аналіз
національна економіка
розвиток
споживчий ринок
економіко-соціологічні методи
економіко-соціологічні концепції
research
analysis
national economy
development
consumer market
economic and sociological methods
economic and sociological concepts
Дата публикации: 2019
Издатель: Полтавський університет економіки і торгівлі
Библиографическое описание: Яхно Т. П. Методичні засади дослідження стану споживчого ринку в контексті оцінки розвитку національної економіки / Т. П. Яхно // Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія "Економічні науки". – 2019. – № 2. – С. 63–71.
Аннотация: Мета статті полягає в аналізі та оцінці переваг і недоліків традиційних та нетрадиційних методів, зокрема економіко-соціологічних, а також визначенні доцільності формування й використання комплексного підходу до аналізу споживчого ринку на ґрунті економікосоціологічних концепцій (екологічної, структурної, неоінституціональної, політико-економічної, соціокультурної, феноменологічної та політико-культурної), що дають різне уявлення про ринок і дозволяють дослідити стан споживчого ринку в контексті розвитку національної економіки. Методика дослідження. Вирішення поставлених у статті завдань здійснено за допомогою таких загальнонаукових і спеціальних методів дослідження: аналізу та синтезу, систематизації та узагальнення, діалектичного підходу. Результати. Узагальнено погляди науковців на сутність і методичний інструментарій дослідження стану споживчого ринку, на існуючі підходи та методи дослідження. Обґрунтовано доцільність використання економіко-соціологічних методів, які ґрунтуються на економіко-соціологічних концепціях, а також комплексного підходу до дослідження стану споживчого ринку в контексті розвитку національної економіки. Практична значущість результатів дослідження. У статті обґрунтовано, що запропонований комплексний підхід до аналізу дозволяє розширити уявлення про сучасний споживчий ринок і визначити його не тільки як систему регулярного, переважно грошового, взаємовигідного, добровільного та змагального обміну благами, але також як систему взаємодії його учасників, яка регулюється (крім цін) їх структурними зв’язками, інституційними формами, владними ієрархіями й культурними конструкціями; проведений огляд методичних підходів дав можливість сформувати авторське бачення методики подальшого аналізу розвитку України та її національної економіки, ґрунтуючись на результатах аналізу стану споживчого ринку, зокрема, через його проведення за двома етапами: визначення рівня економічного розвитку України за показниками стану споживчого ринку та визначення можливостей і меж оцінки соціального розвитку України за показниками стану споживчого ринку. Основні наукові положення статті можна використовувати у практиці формування моделі розвитку національної економіки України та для проведення об’єднаного дослідження розвитку національної економіки та споживчого ринку України.
The purpose of the article is consists in analyzing and assessing the advantages and disadvantages of traditional and non-traditional, in particular economic and sociological methods and determining the feasibility of forming and using an integrated approach to the analysis of the consumer market based on economic and sociological concepts that give a different idea of the market, in particular: environmental, structural, neoinstitutional, political and economic, sociocultural, phenomenological and politico-cultural and allow us to study the state of consumer on the market in the context of the development of the national economy. Methodology of research. The solution of the tasks set in the article was carried out with the help of such general scientific and special methods of research: analysis and synthes is, systematization and generalization, a dialectical approach. Findings. The opinions of scientists on the essence and methodological tools for studying the state of the consumer market, the existing approaches and research methods, the rationale for using economic and sociological methods based on economic and sociological concepts are generalized, the feasibility of using an integrated approach to studying the state of the consumer market in the context of the development of the national economy is grounded. Practical value. The article substantiates that the proposed integrated approach to analysis allows us to expand our understanding of the modern consumer market and defines it not only as a system of regular, mainly monetary, mutually beneficial, voluntary and competitive exchange of goods, but also as a system of interaction between participants regulated (except for prices) by their structural connections, institutional forms, power hierarchies, and cultural constructs; the review of methodological approaches allowed us to formulate our own vision of the methodology for further development of Ukraine and its national economy, based on the results of the analysis of the state of the consumer market, namely, through its implementation in two stages: determining the level of economic development of Ukraine by indicators of the state of the consumer market and determining opportunities and boundaries assessment of social development of Ukraine by indicators of the state of the consumer market. Using a comprehensive approach to the study of the state of the consumer market, in the first stage, to define the market as a form of economy where the goods are produced for exchange, rather than administrative redistribution or for own consumption and to distinguish five of its criteria characteristics: sales; regularity and relative universality of exchange operations and partial barter operations; exchange equivalence; voluntary participation in the exchange of goods and, accordingly, lack of non-economic coercion; the competitiveness of business agents, which in this case means the ability of sellers and buyers to overcome counterparty resistance, to influence the level of prices and other conditions of exchange relevant for profit. The main scientific provisions of the article can be used in the practice of forming a model for the development of the national economy of Ukraine and for conducting a joint study of the development of the national economy and the consumer market of Ukraine
URI: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/13739
ISSN: 2409-6873
Располагается в коллекциях:Серія «Економічні Науки»

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
1563-2422-1-PB.pdf873,54 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2005 MIT and Hewlett-Packard - Обратная связь